Laatste update:  21 jan 2018 VWA heeft een corrigerende maatregel genomen

Inleiding

We wonen nu meer dan een jaar met veel plezier in onze nieuwe woning. Daarom krijgen we regelmatig de vraag van vrienden en bekenden: zijn alle problemen nu opgelost? Het antwoord is helaas negatief. Wij vinden dat er eigenlijk nog best veel problemen over zijn. Corrie en ik hebben hier regelmatig over gesproken: moeten we al onze problemen in onze blog beschrijven? We hebben er aanvankelijk voor gekozen dit niet te doen. Eigenlijk om een eenvoudige reden: problemen zijn normaal, en wij vinden het ook normaal om leveranciers de gelegenheid te geven om problemen ordentelijk op te lossen.

Maar nu we meer dan een jaar verder zijn en enkele serieuze problemen nog steeds niet opgelost zijn, zijn we tot de conclusie gekomen dat het goed is om deze te beschrijven. Ter vermaak? Nee, ter lering. De problemen waar we nu nog mee zitten zijn het vermelden waard. Als u verder leest, zult u begrijpen waarom. Op deze pagina de Miele combi-magnetron.

De stop vliegt er regelmatig uit

Wij hebben een Miele H6200BMCLST oven/magnetron met een aansluitwaarde van 2,2 kW.
Het probleem is dat bij het inschakelen van de magnetron met de Quickstart functie regelmatig de stop eruit vliegt. Hiervoor is Miele nu al een keer of 6 langs geweest. Tijdens deze bezoeken hebben ze regelmatig de deur bijgesteld en printplaten vervangen. Ook adviseerden ze ons de 16A stop met B-karakteristiek (het apparaat zit op een aparte groep) te vervangen door een met een C karakteristiek, wat we ook gedaan hebben.

Inmiddels vliegt deze stop er ook regelmatig uit. Via de keukenleverancier hebben we bedongen dat Miele ons nu een andere magnetron gaan leveren. We kunnen hetzelfde type krijgen of een andere met € 350 bijbetaling. Een lastige beslissing. Immers: hier hebben wij geen € 350 voor over, want Miele magnetrons zijn al niet de goedkoopste. En treedt met een ander (iets nieuwe model – sinds 2013 ipv 2011 op de markt) dit probleem niet op? Tot nu toe hebben we hier geen uitsluitsel over gekregen.
Daarnaast hebben we Miele gevraagd wat er gebeurt als de nieuwe magnetron ook weer deze problemen vertoont. Nou zeggen ze, dan moet je de electricien maar laten onderzoeken wat er mis is met de elektriciteitsvoorziening.

Er speelt ook nog een ander iets. Iemand anders in onze omgeving (ze willen hier absoluut niet bij betrokken worden… hebben *alles* van Miele… betere service is er niet…) hebben toevallig exact hetzelfde type als wij hebben, met vergelijkbare problemen, alleen in lichtere mate.
Tja, wat nu. Miele is koppig, wij willen ons probleem opgelost hebben.

Netwerkbedrijf: inschakelpieken van 50A

Wij hebben besloten contact op te nemen met Enexis, het netwerkbedrijf dat verantwoordelijk is voor de levering van electriciteit aan ons. Uiteindelijk kwamen we bij de storingsdienst uit. Onze hypothese: de problemen worden veroorzaakt doordat ons huis zich naast het transformatorhuisje bevindt, waardoor de piekstromen veel hoger kunnen worden. Tot nu toe heb ik nog geen medestanders bij deze hypothese. Maar de techneuten van Enexis hebben wel zin in het analyseren van een nieuw technisch probleem, dus daarom hebben ze onlangs gedurende een week een logger geplaatst. Het loggen leerde ons dat de magnetron inschakelpieken van 50A (!) vertoont. Dit vonden zij wel erg hoog. Wij stuurden de resultaten naar Miele. Daar werd niet inhoudelijk op gereageerd omdat er toch al besloten was dat er een nieuwe magnetron geplaatst zou worden.

Miele: een nieuwe magnetron

De magnetron is kort daarna door Miele vervangen voor een nieuw exemplaar van hetzelfde type. Wat heel positief van Miele te noemen is in dit traject is dat de keukenleverancier hier zo min mogelijk bij betrokken wordt. Zij kunnen immers niets aan de oplossing van dit probleem bijdragen.
Binnen 2 dagen vloog de stop er weer uit. Dit probleem bleef zich herhalen.
Onze conclusie werd bevestigd: het probleem zit in het type magnetron.

Vervolgens hebben we een recensie geschreven op kieskeurig.nl. Zijn er nog meer mensen met dit probleem? Er is op internet niets over te vinden ! ? Hier reageerde Miele meteen op. Telefonisch werd toegezegd dat ze een en ander zouden uitzoeken. Een week later werden we teruggebeld. In dit gesprek werd ons verteld dat het door ons gemelde probleem zich inderdaad vaker voordoet. Maar niet in de mate dat het bij ons optreedt. Ik kreeg een gedetailleerde technische uitleg en er werd mij ook verteld wat ze aan willen gaan passen om dit probleem op te lossen. In het ingangscircuit zit nu een grote transformator die ze willen gaan vervangen door een electronisch circuit. Zodra de oplossing er is, willen wij deze uiteraard graag hebben. Een termijn kon hij niet aangeven.

Miele betaalt een nieuwe stop

Omdat de stop er zo vaak uitvliegt hebben we Miele gevraagd om een nieuwe stop te betalen.

Dit gaan zij doen, zodat we binnenkort hopelijk weer voor een poosje van de problemen af zijn, in afwachting van een update van het inwendige van de magnetron.

De groep is verwisseld!

Vanmorgen kwam de electricien en wilde de stop wisselen. Wat bleek: de magnetron was op de groep van de stoomoven aangesloten en omgekeerd… Dus de stop met C karakteristiek was helemaal niet voor de magnetron gebruikt ?? Raadselachtig is wie deze apparaten (of groepen) heeft verwisseld. Hopelijk is het probleem hiermee opgelost!

De VWA heeft een corrigerende maatregel genomen

Wat we niet gemeld hadden in dit artikel, is dat we dit probleem ook gemeld hebben bij de Voedsel en Waren Autoriteit. Wij waren verbaasd dat ze ons afgelopen week (1e week dec 2017) hierover belden. Wat blijkt: volgens hen is het niet wenselijk dat er stoppen met C karakteristiek in woonhuizen gebruikt worden. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat onze zonnepanelen stop ook een C type is…

15 januari 2018 kregen we een telefoontje van Miele. Ze wilden een afspraak maken voor een software update van de magnetron.

19 januari 2018 kregen we een brief van de VWA. “Een inspecteur van de NVWA heeft onderzoek ingesteld naar het door u genoemde product. Hierbij is vastgesteld dat dit product niet aan de daarvoor gestelde wettelijke eisen voldoet. De NVWA heeft hiervoor een corrigerende maatregel genomen.

Wij danken u dat u de moeite heeft genomen om de NVWA op deze zaak te attenderen. Wij vertrouwen erop dat wij u met deze brief voldoende hebben geinformeerd.