Onlangs was ik uitgenodigd op een bijeenkomst van de gemeente Veldhoven over duurzaam bouwen om iets te komen vertellen over hoe mensen zelf met het energiezuinig maken van hun woning aan de slag zouden kunnen gaan.

Bij een duurzaam huis dacht ik altijd aan wooncomfort en restwaarde; Ik ben opgevoed met de gedachte dat als je iets koopt, je er eerst over nadenkt en vervolgens ‘iets kwalitief goeds’ koopt.

Zo hebben we dat met ons huis gedaan, en recent ook met onze nieuwe auto.

Gebruikscomfort staat bij ons hoog op het verlanglijstje

Wij associeren houtsvuur met comfort, want lekker warm.
Comfort is voor ons ook dat dingen vanzelf gaan; hier kwamen voor ons huis de volgende specificaties vandaan:

  • Weinig hout naar binnen hoeven slepen.
  • Zoveel mogelijk automatisch schakelende verlichting.
  • Elke kamer temperatuur apart in te stellen.
  • Vloerkoeling voor in de zomer.
  • Door een weerstation gestuurde screens op de oost-, west- en zuidzijde van het huis.
  • In het hele huis en de tuin snelle wifi (> 50 Mbps) zonder dat je elke keer handmatig om moet schakelen naar een ander accesspoint.
  • Een mooie hal met een mooie trap
  • Mooie warm dimbare LED verlichting
  • Een ruime garage
  • Weinig onderhoud nodig aan het huis
  • Een fraaie tuin waar we veel buiten kunnen zitten

Wij zijn erg blij dat we ons huis met al deze mooie dingen mochten realiseren.

Duurzaamheid

Hoe zit het nu met die duurzaamheid van ons huis? En van onze nieuwe auto?
Voordat ik iets over de duurzaamheid van ons huis kan zeggen zul je eerst moeten weten wat met duurzaamheid wordt bedoeld. Op de bijeenkomst van de gemeente Veldhoven bleek hier veel onduidelijkheid over te bestaan. Volgens de definities (mondeling gekregen) van de gemeente is ons huis helemaal hip, want NOM (nul op de meter). Maar toen ik de duurzaamheidsambtenaar vertelde dat ons huis vorig jaar nog zo’n 5000 kWh electriciteit verbruikt had, raakte zij erg in verwarring.
Dit was weer een goede aanleiding om mij de komende tijd meer in dit onderwerp te verdiepen en daar ook over te gaan bloggen.

Wat onze nieuwe auto betreft: het is geen Tesla geworden, maar een echte degelijke Duitse BMW met head-up display. Om een heel eenvoudige reden: deze vond ik veel mooier en is veel goedkoper in aanschaf. Je kunt ten slotte niet overal mee voorop lopen 😉 Maar of deze duurzamer is weet ik niet. Een interessant artikel over dit onderwerp kreeg ik onlangs van mijn jongste zoon: Waarom de elektrische auto nu al groener rijdt maar er betere argumenten zijn om over te stappen.

Moraal van deze blog: duurzaam en gebruikscomfort zijn begrippen die in elkaars verlengde liggen. Daarom is het de moeite waard om deze begrippen in samenhang te bestuderen en te bespreken.