In mijn vorige blogpost heb ik geschreven over de heftakel die ik via Amazon.nl bij externe verkoper Willanmd heb gekocht.
Helaas was dit niet zo’n succes: na 1,5 jaar was deze defect.
En kan ik zoals het er tot nu toe uitziet naar mijn geld fluiten.
In deze blogpost wil ik beschrijven hoe uitermate complex en frustrerend het garantieproces bij Amazon verloopt.
Maar zoals ik al eerder heb laten zien, is het me regelmatig gelukt om toch mijn garantieprobleem opgelost te krijgen.
Als je op Amazon.nl iets koopt van een externe leverancier (wat bij duurdere apparaten vrijwel altijd het geval is), heb je recht op de zogenaamde A-to-Z garantie. Die komt er kort gezegd op neer dat als een apparaat binnen de A-tot-Z garantieperiode defect raakt (ik dacht 90 dagen), je gegarandeerd een nieuw apparaat krijgt.
Na deze periode bemiddelt Amazon alleen tussen externe verkoper en koper als dit nodig is.
De Nederlandse wet zegt dat een aankoop een verwachte levensduur heeft, en dat de garantie hieraan gerelateerd is. Een heftakel heeft in mijn ogen een verwachte levensduur van minimaal 5 jaar, dus zou ik na 1,5 jaar volgens de Nederlandse wet minstens 70% terug moeten krijgen.
Na de nodige communicatie met Willanmd is zijn reactie: “De fabriek wil ons niet compenseren en beweert dat de stroomuitval werd veroorzaakt door onjuist gebruik”. Een makkelijke manier om onder de garantie uit te komen, want ik had hem een video toegestuurd waarin het probleem stap voor stap uitgelegd was.
Ondertussen heb ik minstens 4 keren telefonisch contact gehad met het Amazon klantenserviceteam hierover.
Op 1/11 (17 minuten), 7/11 (13 minuten) en 12/11 (4 minuten) en 14/11 (16 minuten).
De eerste en tweede keer hebben ze zelf nog een keer een bericht naar de Willanmd gestuurd; de derde keer werd mij beloofd dat A-tot-Z garantie toch van toepassing verklaard werd en ik hier binnen enkele dagen over de verdere afhandeling bericht zou worden door het A-tot-Z garantieteam.
Hier heb ik enkele keren over gebeld en het verhaal is elke keer anders. Met als gemeenschappelijke deler: geen reactie van het A-tot-Z garantie team.
Zo makkelijk gaan ze natuurlijk niet van mij afkomen.
Gelukkig heb ik het mailadres van dit team (primary@amazon.nl t.a.v. A tot Z garantieafdeling) en ga ik het nog een keer zelf proberen. Ik houd u op de hoogte!
Recente reacties