Eind februari heb ik een BMW gekocht met EUROPlus garantie bij een BMW dealer in Duitsland.
In april bleek dat de airco het niet goed deed. Dus.. ging ik hiermee naar BMW garage van Laarhoven in Eindhoven.
Hier ging ik met enige schroom naartoe omdat ik er niet zeker van was welkom te zijn. Ik was er tenslotte in september vorig jaar ook al geweest om een andere auto te kopen, ik wilde er één uit Duitsland hebben, maar ik vermoedde dat de verkoper liever auto’s uit het eigen assortiment verkoopt. Afijn, ik had de verkoper nog een keer een reminder gestuurd over mijn vraag voor een auto, maar ik kreeg geen reactie meer en dacht er het mijne van en kocht een auto in Duitsland (waarover in een volgende weblog meer) bij een BMW dealer die mij uiterst correct heeft geholpen.
De auto moest eerst helemaal ingeboekt worden, en de service man wilde alle papieren zien, uiteraard ook van de garantie.
Vervolgens ben ik enkele keren teruggeweest om de airco gerepareerd te krijgen en moest ik uiteindelijk zo’n € 300 betalen. Volgens de medewerker moest ik deze rekening zelf indienen bij EURO garant, dit kon van Laarhoven niet doen.
Zogezegd, zogedaan. Maar helaas… in de garantiepapieren stond overduidelijk dat de BMW dealer eerst een schade melding moest doen, en dit was niet gedaan. Dus geen uitbetaling. En elke lezer die ooit zaken gedaan heeft met een Duitser weet ongetwijfeld hoe goed zij zijn in afspraken en procedures!
Ik belde van Laarhoven op met de vraag of ze wel in mij geïnteresseerd waren als klant. Al 2x was ik niet correct behandeld, voorzichtig uitgedrukt. Het antwoord was: ja, ze wilden me graag als klant, Duitse auto’s zijn geen probleem (liever geen auto’s die door iedereen onderhouden zijn), maar mij auto was correct door een BMW dealer houden, dus geen enkel probleem. Hier stelde ik tegenover dat ze dit garantie akkefietje dan ook maar op moesten lossen. En.. dit werd beloofd, maar… er was enige aandrang voor nodig. Maar na wat stevigere taal (ik stond tenslotte in m’n recht) werd er betaald.
Omdat het me allemaal veel te lang duurde, had ik ondertussen ook een mailtje gestuurd naar BMW Nederland met de vraag of ze me konden helpen bij deze vervelende discussie. Toen kreeg ik bijgaande 2 brieven per post toegestuurd: Eerst een BMW ontvangstbevestiging en enkele dagen later de BMW afhandeling.
Wat wekte mijn verbazing. De volgende 3 punten.
- Twee brieven. Elk van deze brieven door 2 mensen ondertekend. (totaal 3 verschillende handtekeningen). Conclusie: Dit is wel een bedrijf van procedures! Maar wat jammer. Geen email adres, dus ik kan ze alleen een brief toesturen. Ik vind BMW een mooi merk, ze hebben een strakke website, maar waarom geen retour emailadres? Waarschijnlijk omdat ze denken het goed afgewikkeld te hebben. Beide brieven eindigen met: “Wij vertrouwen erop dat wij u hiermee voldoende hebben geïnformeerd”. Zo kom je er procedureel prima vanaf, maar is verre van gebruikersvriendelijk. Omdat ik denk dat ik niet de eerste ben die tegen dit garantieprobleem aangelopen is, en ik geen goede informatie op internet hierover kon vinden, vind ik het van belang – mede gezien de grote hoeveelheid tijd die me dit heeft gekost – om het dan ook maar even af te maken. Dat we zo snel mogelijk gewoon per email met de medewerkers van BMW kunnen communiceren.
- De inhoud van de brief: de EUROPlus garantie wordt niet door de Nederlandse BMW dealerorganisatie ondersteund. Garantieclaims dienen consumenten eerst zelf te betalen, waarna zij deze zelf moeten declaren bij de Duitse BMW dealer. De consument moet eerst contact opnemen met de Europlus of de Duitse dealer voor een garantie nummer. Dus.. een andere procedure dan in de garantie vermeld staat.
- Duitsers werken volgens stricte procedures… Wij Nederlanders rommelen (in de ogen van Duitsers) maar wat aan. In dit geval zijn de gebruikers van geimporteerde Duitse BMW’s het slachtoffer. Levert veel frustratie… BMW Group / dealerorganisatie Nederland, is het zo moeilijk om een foldertje te maken met een helder uiteengezette procedure voor de afwikkeling van garanties? Als jullie deze hebben, kunnen wij deze zonder problemen meesturen naar de Duitse dealer of Eurogarant en krijgen wij – zonder gezeur – onze garantieclaims vergoed.
Ik wacht nu met belangstelling op de reactie van BMW.
Lees het vervolg in deze post
Beste heer van der Stoel,
Nederlandse BMW dealers balen ervan dat hun klanten over de grens kopen en proberen het consumenten die het doen op alle mogelijke manieren lastig te maken.
Duitsers hebben inderdaad strakke procedures en hun auto’s zijn van onberispelijke kwaliteit.
Geen wonder dat men liever in Duitsland auto’s haalt.
Garantie = garantie. Dat is Europees bepaald.
Nederlandse dealers zouden eieren voor hun geld moeten kiezen, en de importauto’s moeten verwelkomen voor onderhoud.
Gezien de kortingen en inruilprijzen die men hier in Nederland moet geven om auto’s te verkopen kan ik me niet voorstellen dat aan de verkoop van auto’s geld verdiend wordt.
Ik heb hetzelfde probleem aan de hand, BMW Amsterdam melde mij dat ik !achteraf! de offerte naar europlus moest doorsturen, om vervolgens de kosten terug te claimen, ze hebben mij zelf ook pas de offerte doorgestuurd toen de auto al gemaakt was. Nu beweren ze echter dat ze mij duidelijk hebben gemeld dat ik vooraf de offerte moest doorsturen naar europlus (dit beweren ze dus nadat ik ze op hun fout heb gewezen na dat ik een negatief antwoord kree van europlus)
Wat kan ik hier tegen beginnen?
Kunnen er verdere stappen genomen worden?
Aan de berichten online merk ik ook dat BMW Amsterdam heel goed op de hoogte is van deze garantie maar gewoon weigeren juiste informatie te geven..
Alvast bedankt
K
In mijn situatie heeft BMW Eindhoven (van Laarhoven) uiteindelijk betaald. Ik zou pogen hen (schriftelijk) op hun verantwoordelijkheid te wijzen en zo hopen je geld terug te krijgen.
Johan
Bedankt voor het snelle antwoord!
Na lang gezocht te hebben , vond ik eindelijk een 6 serie grandcoupe ,van 3 jaar oud van de eerste eigenaar en unfalfrei , Na onderhandelen koop ik deze auto bij BMW dealer in Duitsland ,met Europlus garantie , Waarbij ik schriftelijk een A4 papier meekreeg dat ik overal in Europa garantie heb voor de duur van 1 jaar , Binnen 4 weken kapotte airco ,dus ik naar de dealer in mijn woonplaats , er werd mij verteld dat in Nederland geen Europlus garantie wordt geaccepteerd . Dus ik bellen met mijn dealer in Duitsland , die begreep er niets van , Toen contact opgenomen met BMW Nederland de importeur , daar werd mij verteld dat Europlus garantie hier niets mee deed , Ik weer gebeld met Duitsland , en ik kon mijn auto bij de dealer laten repareren en de rekening opsturen en kreeg het reparatie bedrag inclusief btw terug gestort op mijn rekening ,Nu naar 6 weken signalering op dashboard naar garage , en een injector kapot ,weer naar mijn dealer in mijn woonplaats en weer het zelfde verhaal , via Duitsland gemeld en toen heeft de dealer in Duitsland gevraagd of er geen coulance was via Nederland , Ik heb hem het telefoonnummer gegeven van de dealer hier , en dat verder niet mijn probleem was omdat Duitsland een Europlus garantie afgeeft die men hier in Nederland niet accepteert Dus koopt U een BMW in Duitsland doe het precies volgens de regeltjes dat wordt alles netjes vergoed door de Europlus .
Paar jaar geleden een BMW F31 in Essen gekocht (DE) bij de beamer dealer, met 3 jarige Europlus (kost iets van €850,-).
Na een jaartje de eerste garantieclaim (eigenlijk verzekering, want europlus werkt met Allianz samen) te pakken. Dus even de europlus papieren erbij gepakt voor de procedure (is ook per post netjes naar me toegestuurd). Stap 1 is offerte opvragen en toesturen naar Europlus, stap 2 is wachten op akkoord, stap 3 laten repareren, en stap 4 factuur indienen en wachten op je centjes (eerst zelf voorschieten dus).
Op zich heldere procedure lijkt me. BMW Duitsland besteed dit proces dus volledig uit, je moet het zien als een externe verzekeraar – daar kan jouw lokale BMW dealer niet zoveel mee. Dus, eerst lezen dan doen.
Overigens is het bij Audi we beter geregeld, de Nederlandse dealer claimt het rechtstreeks bij Pon of Audi Duitsland. Maar een BMW is wel veel gaver!
Brian
Is de procedure van offerte vragen, op goedkeuring wachten, laten repareren, etc ook van toepassing als je de auto door een Duitse BMW dealer (net over de grens bijv) laat repareren?
Ik sprak ook met de dealer in Hilversum over de bij de gekochte auto bijgekochte verlengde garantie tot 5 jaar. De medewerker aan de servicebalie heeft mij nog net niet uitgelachen. Hij zei: er is 2 jaar garantie en dan is t klaar. Maar niet uitgelegd hoe de procedure van de Europlus garantie feitelijk is. Vandaar dat ik het idee kreeg om de auto gewoon over de grens te laten onderhouden. Geen neerbuigend gedrag daar.
Hallo Tim, Duidelijke en heldere uitleg.
Niet de BMW dealer de schuld in de schoenen schuiven, maar gewoon je verzekeringspolis doorlezen. Europlus omschrijft duidelijk en helder de te volgen procedure. En meneer vd Stoel, als u zo slim bent een BMW te importeren, bent u ook vast zo slim om de kleine lettertjes te lezen. En tegen BMW van Laarhoven sorry te zeggen.
Beste Jozz,
Helaas was ik niet zo slim. Het importeren van een BMW is makkelijker dan de stapels papier die je krijgt door te lezen, zeker als van Laarhoven me aanbiedt (wat ze deden) dit voor mij te doen. Heb je de artikelen goed gelezen?