[update 4/1]
11 jaar geleden alweer heb ik mijn eerste artikel geschreven over het importeren van een BMW uit Duitsland. Toen was dit voor de meeste mensen nog nieuw, maar nu zijn er veel meer mensen maar ook garages die dit doen. Met als voornaamste reden dat het aanbod in Duitsland veel groter is dan in Nederland.
Degenen die mij persoonlijk kennen weten dat ik van leuk aangeklede BMW’s houdt. Onlangs heb ik mijn derde BMW uit Duitsland geimporteerd, en in de tussentijd heb ik ook nog een vrijwel nieuwe Ford Focus uit Duitsland en een nieuwe Peugeot e-208 uit Belgie gehaald.
Veel mensen hebben mijn vorige blogpost hierover gelezen en daar heb ik veel enthousiaste reacties op gekregen. Deze blog kun je zien als een geupdate versie.
Hoe moet je te werk gaan bij het importeren van een auto uit Duitsland?
Wat mij opvalt is dat er verschillende bedrijven zijn die je hierbij graag willen helpen. Dat doen ze ook, en goed, maar zij vertellen je niet alles. En op sommige punten kan het beter en soms ook goedkoper! In deze blogpost zul je diverse punten tegenkomen waar je zeker je voordeel mee kunt doen!
Hierbij mijn stappenplan.

1. Keuze auto

Bepaal eerst wat voor auto je wilt hebben. Duitse auto’s zijn vaak overladen met opties, maar welke vind je belangrijk? Op mobile.de en autoscout.nl vind je veel auto’s, maar kijk ook ‘ns op marktplaats.nl voor Nederlandse auto’s, deze is de laatste jaren erg populair geworden. Neem hier rustig de tijd voor, want het aanbod van auto’s verandert elke dag en is erg groot. Auto’s krijgen alleen maar meer features en ik had mijn laatste auto bijna in Nederland gekocht…
Vergeet ook autoweek.nl niet. Hier vind je van vrijwel alle auto’s de belangrijkste specificaties en prijzen.

2. BPM & fiscale waarde

Als je een auto gaat importeren is het belangrijk te realiseren dat je auto door de RDW gekeurd moet worden alvorens je er in Nederland mee mag gaan rijden. Bij deze keuring gaat het om de volgende punten:
  • Er wordt bepaald of de auto aan de technische eisen voldoet. Dit is meestal geen probleem bij een auto die in Nederland ook een typegoedkeuring heeft.
  • De status van de APK keuring wordt vastgelegd en eventueel uitgevoerd.
  • De fiscale waarde wordt bepaald. Deze is relevant voor je all-risk verzekering en eventuele bijtelling als je de auto zakelijk gaat rijden.
  • De resterende BPM die je moet bepalen aan de overheid wordt bepaald. Deze is afhankelijk van de volgende factoren: leeftijd, brandstof en CO2 uitstoot. Op de website van de belastingdienst staat helder beschreven hoe deze bepaald wordt.
Ik zoek meestal naar de auto’s die zo oud mogelijk zijn en zo min mogelijk kilometers op de teller hebben staan. Ondanks het feit dat auto’s steeds beter worden, beginnen de reparatiekosten voor veel modellen toch aan te tikken vanaf > 175.000 km. Leeftijd daarentegen vind ik steeds minder belangrijk worden. De elektronica wordt steeds beter en een identieke auto uit 2015 met 35.000 km op de teller vind ik echt interessanter dan een van 75.000 km uit 2017.

3. Aankoop auto

Als je de auto gevonden hebt die je wilt hebben, neem je contact op met de aanbieder. Waar je dan naar moet vragen is de complete optielijst, en eventueel aanwezige keuringsrapporten. Bijvoorbeeld het rapport van Carvertical geeft veel informatie over de historie van de auto.
Met deze informatie kun je een schatting doen van de BPM die je moet betalen. Als je dit te ingewikkeld vindt, kun je het ook aan een autoimportbedrijf vragen, zij rekenen dit gratis voor je uit. Ik heb nog steeds goede ervaringen met importautos.nl.
Nu je weet wat de auto ongeveer gaat kosten, adviseer ik de volgende stappen. Let op, deze zijn niet standaard en hier moet je soms wat moeite voor doen! Vraag de aanbieder schriftelijk om de volgende zaken:
  • De onderhoudshistorie. Bij een BMW het liefst een uitdraai uit het online BMW systeem (elke BMW garage heeft hier toegang toe).
  • Hem bekende gebreken.
  • Of er onopgeloste storingen in de auto staan.
  • De geldigheid van de TUV keuring. Dit is de Duitse APK keuring en die wordt bij invoer 1:1 overgenomen. Met dit rapport hoeft de auto niet opnieuw gekeurd te worden in Nederland, want de geldigheid wordt 1:1 overgenomen.
Nu weet je de status van de auto en kun je over de prijs onderhandelen. Vaak is hier vrijwel geen ruimte voor, maar niet geschoten is altijd mis toch? Winterbanden en een kaartupdate zijn soms nog wel te regelen.
Is het dan nog nodig om de auto te bezichtigen? Dit is en blijft een gevoelskwestie. Met mijn laatste auto heb ik het nodige gedoe gehad achteraf (zie verderop in deze blogpost), maar een bezichtiging en proefrit hadden het gedoe niet voorkomen. Het papierwerk is echt het allerbelangrijkste!
Je zou ook nog kunnen kiezen voor een aankoopkeuring. Dit geeft nog meer zekerheid, maar hier heb ik geen ervaring mee.
Maak vervolgens afspraken over garantie en de aankoop. Het is belangrijk om de volgende punten te realiseren: vaak is er sprake van fabrieksgarantie. Ook als je de auto zonder garantie koopt (wat bij auto’s vaak voorkomt) sta je niet rechteloos als je duidelijke toezeggingen hebt over de toestand van de auto. Om deze reden is het heel belangrijk dat je verklaringen schriftelijk op papier hebt.

4. Import auto

Nu heb je de koop gesloten en moet de auto naar Nederland toe. 11 jaar geleden zou ik daar zelf niet aan beginnen, maar tijden zijn gewijzigd. De BPM berekening is in veel situaties makkelijker geworden. Dit geldt ook voor het zelf rijden van de auto naar Nederland.
Wat je nodig hebt om als particulier een auto van Duitsland naar Nederland te rijden zijn de volgende 3 zaken: een Kurzzeitversicherung, Kurzkennzeichen en een Vrijstelling voor bpm en mkb bij kortstondig gebruik. Hieronder volgt een nadere toelichting.

4.1 Kurzzeitversicherung (eVB nummer).

Dit is een WA verzekering om verzekerd te zijn tijdens de reis. Deze kun je ook online aanvragen. Bij bijvoorbeeld https://versicherung-kurzzeitkennzeichen.com. De levertijd is enkele minuten. Let op: All-risk verzekeringen worden niet aangeboden. Als je dit te riskant vindt, zul je de auto toch met een auto-ambulance op moeten (laten) halen.
Voor deze verzekering heb je nodig:
  • Autopapieren (geen kenteken).
  • Verklaring dat de auto TUV gekeurd is.
Als je deze verzekering niet zelf aanvraagt, kun je een volmacht aan de garage afgeven. Deze verzekering komt dus op jouw naam te staan.

4.2 Kurzkennzeichen.

Dit kenteken is max. 5 dagen geldig.
Voor de (online) aanvraagprocedure zie https://www.kurzzeitkennzeichen-versand.de. De levertijd is max. enkele dagen, omdat de kentekenplaten opgestuurd moeten worden.
Elke regio in Duitsland heeft ook een kantoor waar je deze op kunt (laten) halen, maar je kunt er niet altijd direct terecht. Je verkoper kan je hier zeker meer informatie over geven.
Ik heb hierbij de volgende opmerkingen:
  • Dit kenteken (herkenbaar aan de gele rand) moet aangevraagd worden door iemand met een Duits woonadres. Dit mag dus de verkoper zijn van je auto. [update 4/1 nav emailcorrespondentie: als je het via de website aanvraagt, vraagt de website het kenteken aan. Zij hebben aan je (Nederlandse) woonadres voldoende]
  • Om het helemaal netjes te doen, geeft deze persoon jou een volmacht om deze auto te rijden.
  • Hiervoor heb je het eVB nummer van de Kurzzeitverschicherung nodig.
  • In principe mag iedereen met een geldig rijbewijs de auto met dit kenteken rijden binnen Duitsland.

4.3 Vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik.

Ik heb hierbij de volgende opmerkingen:
  • Het aanvragen gaat heel en is gratis. Je krijgt de vrijstelling vrijwel onmiddellijk per mail toegestuurd.
  • Je hebt hiervoor het kenteken van de auto nodig. Dus je kunt dit pas doen zodra je je tijdelijke kenteken hebt.
  • De vrijstelling geldt voor maximaal 2 weken.
Nu moet je een afspraak maken bij de RDW (mag natuurlijk ook eerder) om de auto te laten keuren. Let op dat je een geldig kenteken hebt en dat de auto verzekerd is!
Als je de auto met een auto-ambulance vervoert, heb je natuurlijk geen kenteken en verzekering nodig.
Op de keuringsdag ga je naar het RDW keuringsstation en wordt gecontroleerd of alles klopt. Als dit zo is, wordt je verzocht om BPM-belastingaangifte te doen. Dit kun je uiteraard zelf doen, maar soms is het handig dit door een autoimportbedrijf te laten doen. Mij is opgevallen dat hun BPM berekeningen veel lager uitkomen dan de mijne. Dit kunnen ze je van te voren vertellen.
Als je je auto zakelijk koopt, is het vaak ook verstandig de aangifte via het importbedrijf te laten verlopen. Ik had dit bij de Peugeot e208 zelf gedaan, met als gevolg dat de belastingdienst een te hoge fiscale waarde bepaalde. En dan betaal je over veel jaren teveel bijtelling.
Nadat je de BPM aanslag hebt ontvangen, en deze hebt betaald, krijg je na enkele dagen het felbegeerde kentekenbewijs waarmee je Nederlandse kentekenplaten kunt laten maken en met je recent geimporteerde auto legaal in Nederland mag gaan rijden.
Zoals je hebt kunnen lezen is het importeren best wat werk, maar als je weet hoe het moet, prima te doen. Ik vind het nog steeds een boeiend traject ondanks de vervelende ervaring die ik recent meemaakte: In mijn auto zou volgens de advertentie een Night Vision systeem zitten, maar deze bleek uitgeschakeld, eruit geprogrammeerd en de bediening eruit gesloopt en vermoedelijk defect te zijn. Dit is wel het laatste dat je verwacht bij een auto van een paar jaar oud… Inmiddels ben ik in gesprek met de vorige eigenaar hoe we dit op gaan lossen. Maar dit had ik natuurlijk ook kunnen treffen met een auto die ik in Nederland had gekocht.